loading...
بزرگترین پاتوق پارسی زبانان
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
محض یاد آوری 0 35 stareh75
شعر عاشقانه 0 33 stareh75
شعر دعا گونه 0 132 stareh75
طرز پخت کوکوی عدس 0 36 stareh75
هدایت از دیدگاه مطهری 1 45 stareh75
تصاویر فقیهه سلطانی 0 626 admin
مدل لباس اسپرت دخترانه 0 538 admin
مدل های جدید کیف دانشجویی دخترانه و زنانه 2013 0 486 admin
مدل لباس های جدید مردانه مخصوص پاییز 0 526 admin
جدیدترین دکوراسیون اتاق خواب 0 475 admin
ناپدید شدن مرموز نوعروس جوان*عکس 0 591 admin
متن شعر های آلبوم پرچم سفید 0 443 admin
آخرین رقابت پپ و ژوزه / اسامی 10 مربی برتر سال اعلام شد 0 470 admin
اس ام اس عاشقانه 0 552 admin
اس ام اس جملات کوروش کبیر 0 449 admin
مدل پلیور و سویشرت مردانه 2013 0 565 admin
مدل جواهرات قیمتی 0 309 admin
دکوراسیون اتاق خواب نوجوانان 0 281 admin
فقط محض خنده 0 427 admin
اتل متل توتوله این پسره سوسوله (شعر طنز) 0 315 admin
حرکات دخترا در مواقع مختلف 0 329 admin
مراسم عقد و مهریه دختران اینترنتی 0 333 admin
روش‌های تضمینی ترکاندن حباب در بازار سکه! 0 300 admin
پیشنهاداتی برای عدم ترشیدگی دختران 0 307 admin
مدل کفش مجلسی 0 328 admin
مدل بلوز زنانه 0 391 admin
مدلهایی جدید از بلوز دخترانه 0 449 admin
اس ام اس دلتنگی 0 328 admin
4 ترفند در بازی «جنگ‏های صلیبی» 0 462 admin
راه‌های برطرف شدن خواب در The Sims 3 0 342 admin
Admin بازدید : 130 سه شنبه 04 مهر 1391 نظرات (0)

در دنياى امروز، افسردگى به قدرى شيوع يافته كه روانشناس معروف «مارتين سليگمن» آن را «سرماخوردگى روانى» نام نهاده است. ولى افسردگى با سرماخوردگى حداقل يك تفاوت بزرگ دارد و آن هم اين است كه تاكنون كسى به خاطر سرماخوردگى دست به خودكشى نزده اما به سبب افسردگى، چرا. حتى شمار كودكان و سالمندان افسرده‏اى كه طى ساليان اخير به اين كار اقدام كرده‏اند، افزايش چشمگيرى داشته است.

اين در حالى است كه در خلال همين سال‏ها، انواع و اقسام داروهاى آرام‏بخش و ضد افسردگى هم به بازار بهداشت و سلامت عرضه شده‏ اند. به هر حال، در اين اوضاع و احوال، شناسايى درست و دقيق افسردگى، گام نخست در جهت درمان اين بيمارى شايع و مرموز است. پرسش‏ نامه دكتر «جان آرون‏بك» يكى از بهترين معيارهاى روانپزشكى براى تعيين ميزان افسردگى است. آن را به دقت بخوانيد و سؤال‏هايش را يك به يك جواب دهيد. فقط يادتان باشد كه در پرسش‏نامه دكتر «بك» هيچ سؤالى را نبايد بدون پاسخ رها ساخت.

دكتر «جان آرون‏بك» در پرسش‏ نامه‏ اى كه براى تعيين سطح افسردگى تدارك ديده است، 21 سؤال از شما مى‏پرسد و شما براى هر پرسش می توانيد بين صفر تا سه نمره براى خودتان در نظر بگيريد. البته براى هر سؤال بايد فقط و فقط يك پاسخ را علامت بزنيد. آنچه در نهايت ميزان افسردگى شما را تعيين می كند، مجموع نمراتى است كه از پاسخ به اين 21 سؤال كسب مى‏كنيد. مجموع نمرات شما طبيعتاً می تواند از صفر تا 63 متغير باشد و به طور كلى مى‏شود گفت هر چقدر نمره بالاترى كسب كنيد، افسرده‏تريد. جدول تعيين سطح افسردگى دكتر «بك» به شما كمك می ‏كند كه ارتباط نمرات‏تان را با سطح افسردگی تان به آسانى تعيين كنيد.

بند اوّل ‏

0- من غمگين نيستم.

1- من اندوهگينم.

2- غم، از زندگى من دست برنمیدارد.

3- ديگر تحمل اين زندگى را ندارم.

بند دوم ‏

0- من به آينده خوش‏بينم.

1- اميدى به آينده ندارم.

2- احساس مى‏كنم كه آينده خوبى در انتظارم نيست.

3- هيچ روزنه اميدى در اين زندگى نمى‏بينم.

بند سوم‏

0- من ناكام نيستم.

1- من از ديگران ناكام‏ترم.

2- وقتى به گذشته نگاه میكنم، میبينم زندگی ام سراسر شكست و ناكامى بوده است.

3- من يك شكست‏ خورده تمام ‏عيارم.

بند چهارم‏

0- مثل گذشته از زندگی ام رضايت دارم.

1- مثل گذشته از زندگى لذت نمی‏برم.

2- از زندگی ام رضايت واقعى ندارم.

3- از همه چيز و همه كس ناراضی ام.

بند پنجم ‏

0- احساس گناه و تقصير نمیكنم.

1- گاهى اوقات احساس میكنم.

2- اغلب اوقات احساس گناه و تقصير دارم.

3- هميشه احساس گناه و تقصير در من هست.

بند ششم ‏

0- انتظار مجازات ندارم.

1- احساس مى‏كنم ممكن است مجازات شوم.

2- انتظار مجازات دارم.

3- مطمئنم كه مجازات میگردم.

بند هفتم ‏

0- من از خودم رضايت دارم.

1- من از خودم ناراضی ‏ام.

2- از خودم بدم می آيد.

3- من از خودم متنفرم.

بند هشتم‏

0- من بدتر از ديگران نيستم.

1- گاهى از خودم به خاطر خطاهايم انتقاد میكنم.

2- هميشه به خاطر خطاهايم، خودم را سرزنش میكنم.

3- براى هر اتفاق و حادثه‏اى، خودم را سرزنش میكنم.

بند نهم‏

0- هيچ وقت به خودكشى فكر نمیكنم.

1- فكر خودكشى به سرم زده، ولى هيچ وقت اقدام به خودكشى نكرده‏ ام.

2- به فكر خودكشى هستم.

3- اگر بتوانم خودكشى میكنم.

بند دهم‏

0- بيش از حد معمول گريه نمیكنم.

1- بيشتر از گذشته گريه میكنم.

2- هميشه در حال گريه كردنم.

3- قبلاً زياد گريه میكردم، اما حالا با آنكه دلم میخواهد، نمیتوانم گريه كنم.

بند يازدهم‏

0- كم‏ حوصله‏ تر از گذشته نيستم.

1- از گذشته كم‏ حوصله ‏ترم.

2- اغلب اوقات كم ‏حوصله‏ ام.

3- هميشه كم‏ حوصله‏ ام.

بند دوازدهم‏

0- مثل هميشه مردم را دوست دارم.

1- كمتر از گذشته به مردم علاقه‏ مندم.

2- تا حدود زيادى علاقه‏ام را به مردم از دست داده ‏ام.

3- از همه مردم سير شده‏ ام و ديگر به هيچ كس علاقه ‏اى ندارم.

بند سيزدهم‏

0- مثل گذشته تصميم می گيرم.

1- كمتر از گذشته تصميم می گيرم.

2- نسبت به گذشته، تصميم‏ گيرى برايم سخت‏ تر شده.

3- قدرت تصميم‏ گيری ام را كاملاً از دست داده ‏ام.

بند چهاردهم‏

0- جذابيت گذشته را ندارم.

1- نگرانم كه جذابيتم را از دست بدهم.

2- احساس مى‏كنم كه جذابيتم را روز به روز بيشتر از دست میدهم.

3- من زشت هستم.

بند پانزدهم ‏

0- به خوبىِ گذشته كار میكنم.

1- به خوبى گذشته كار نمیكنم.

2- براى هر كارى مجبورم به خودم فشار زيادى بياورم.

3- دستم به هيچ كارى نمی رود.

بند شانزدهم ‏

0- مثل هميشه خوب میخوابم.

1- مثل گذشته خوابم نمی‏برد.

2- يكى دو ساعت زودتر از معمول از خواب مى‏پرم و دوباره خوابيدن برايم خيلى سخت‏ تر است.

3- چند ساعت زودتر از معمول از خواب می‏ پرم و بعدش ديگر خوابم نمی برد.

بند هفدهم‏

0- بيشتر از گذشته خسته نمی شوم.

1- بيشتر از گذشته خسته می ‏شوم.

2- از انجام هر كارى خسته می شوم.

3- از شدت خستگى هيچ كارى نمی توانم بكنم.

بند هجدهم ‏

0- اشتهايم هيچ تغييرى نكرده است.

1- اشتهايم به خوبىِ گذشته نيست.

2- اشتهايم خيلى كم شده.

3- تازگی ها هيچ اشتهايى به غذا ندارم.

بند نوزدهم ‏

0- اخيراً وزن كم نكرده‏ ام.

1- تازگى‏ها بيش از دو و نيم كيلو وزن كم كرده ‏ام.

2- تازگى‏ها بيش از پنج كيلو وزن كم كرده‏ ام.

3- تازگى‏ها بيش از هفت كيلو وزن كم كرده‏ ام.

بند بيستم‏

0- بيش از گذشته بيمار نمی شوم.

1- سردرد، دل‏درد و يبوست دارد اذيتم می كند.

2- به شدت نگران سلامتى خودم هستم.

3- آنقدر نگران سلامتی ام هستم كه دست و دلم به هيچ كارى نمی ‏رود.

بند بيست و يكم ‏

0- ميل جنسی ‏ام هيچ تغييرى نكرده است.

1- ميل جنسی ‏ام تازگیها كمتر شده است.

2- ميل جنسی ‏ام تازگی ها خيلى كم شده است.

3- اصلاً هيچ ميل جنسى در من باقى نمانده است.

جدول دكتر «بك» براى تعيين سطح افسردگى‏ مجموع نمرات تعيين سطح افسردگى و پيشنهاد راهبردى

10 - 1 شما افسرده نيستيد.

16 - 11 افسردگى شما خفيف است.

30 - 17 بهتر است هر چه زودتر با روانپزشك رايزنى كنيد.

40 - 31 افسردگى شما شديد است. مشورت با روانپزشك را از ياد نبريد.

بيشتر از 40 افسردگى شما بسيار خطرناك و شديد است. رايزنى با روان‏پزشك را فراموش نكنيد.

يادآورى مهم: گذشته از مجموع نمرات‏تان، اگر در پاسخ به پرسش 9 به خودتان نمره 2 يا 3 داده‏ايد، حتماً لازم است هر چه زودتر با روانپزشك رايزنى كنيد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 720
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 123
  • تعداد اعضا : 100
  • آی پی امروز : 337
  • آی پی دیروز : 53
  • بازدید امروز : 734
  • باردید دیروز : 104
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,192
  • بازدید ماه : 1,192
  • بازدید سال : 23,626
  • بازدید کلی : 175,410